منتدى نغم
نغم بودكاست - بث تجريبي

العودة   منتدى نغم > القسم الموسيقي > معهد نغم الموسيقي

الزجل والشعر المحكي وطريقة كتابتهنعم ..عرب ..ونخجل - دي السكة طويلة بشكلالسيمفونية وحركاتها، بعض التفاصيل
ثورة الغضب في مصر - رواية ذاتية وتحليلربيع الشعوب العربية: متضامنون مع ثورات أهلناثورة البحرين .. ثورة الغضب المظلومة
استشهاد الإمبراطور 

تعلم الكمان بدون معلم
رد

قديم 09-05-2009, 04:14 AM
ahmadjawadi
أحمد الجوادي

تاريخ الانضمام: Jan 2009
محل السكن: السويد
Kayser Op. 20

أستاذي العزيز

الكتاب موجود في الرابط أدناه

السيمفونية وحركاتها، بعض التفاصيل

مع خالص تحياتي واحتراماتي

أحمد الجوادي

رد باقتباس
قديم 09-06-2009, 03:48 AM
albablawy
Junior Member

تاريخ الانضمام: Jul 2009
محل السكن: مصر و الكويت
استاذ احمد العزيز تسلم ايدك بصراحه حاجة جميلة قوى فنان رائع ومقطو عة رائعة انا جالس بسمع باقى المقطوعات اللى موجوده بعزفك
رد باقتباس
قديم 09-06-2009, 05:11 AM
ahmadjawadi
أحمد الجوادي

شكرا جزيلا لك أستاذي العزيز على كلماتك الجميلة.
أنا خريج عندكم، يعني خريج كونسيرفتوار القاهرة بس دفعة قديمة يعني دفعة 1977
بصراحة أنا مشتاق للحبيبة مصر أم الدنيا عشان أنا شربت من مية النيل ومؤمن بالمثل اللي يقول إنو اللي يشرب من مية النيل لازم يجي تاني، ماكنتش مصدق في البداية لغاية ما زرت المحروسة ثاني لكن بعد عشرين سنة من التخرج وبعد كده زرتها مرتين كمان.
تحياتي وحبي لك وللمحروسة أم الدنيا.

أخوكم

أحمد الجوادي

رد باقتباس
قديم 09-06-2009, 01:14 PM
albablawy
Junior Member

انا سعيد جدا بمعرفة حضرتك وعلى فكرة انا حفظت صفحتك فى المفضلة عشان من وقت لاخر اسمع واستمتع بعزفك الجميل وان شاء الله بنستفيد بخبرتك الكبيرة فى عزف الكمان
رد باقتباس
قديم 09-07-2009, 01:20 AM
ahmadjawadi
أحمد الجوادي

اقتباس:
أرسل أصلا بواسطة albablawy مشاهدة المشاركات
انا سعيد جدا بمعرفة حضرتك وعلى فكرة انا حفظت صفحتك فى المفضلة عشان من وقت لاخر اسمع واستمتع بعزفك الجميل وان شاء الله بنستفيد بخبرتك الكبيرة فى عزف الكمان

أستاذي العزيز
أنا فعلا سعيد بصداقتك وبانضمامك لمنتدى نغم وأتمنى أن تتمكن من إيصال رسالتك وتعليم الكمان لأكبر عدد ممكن من الشباب العربي المتعطش للعلم، وأنا دوما في الخدمة.
أرجو منك أن توصل تحياتي وحبي لصديقي وأخي الحبيب مايسترو مجدي طلعت المحترم.

تحياتي ومحبتي لك

أحمد الجوادي
رد باقتباس
قديم 12-14-2009, 08:54 PM
albablawy
Junior Member

Thumbs up

ناتى الى الدرس الثانى وهو خاص بالأصبع الاول
يجب بعد ان تضع الاصبع الاول على النغمة لا يتحرك طيب واحد يسأل ويقول طيب لو النغمة طلعت زايدة او ناقصة اقولك شيل تانى وحاول انت توجه اصبعك على النغمة دون ان تحرك صباعك بعدها.
هكذا يتعود الاصبع على مكانةانه ينزل بالصورة الصحيحة من اول مرة طيب واحد يقولى فين يا عم ملف الفديو عشان انا مش فاهم حاجة اهو ادخل على هذا الرابط http://violinmasterclass.com/fingdro...sctn=Exercises
هذا اللينك بيفيد فى تمكنك من القبض على القوس والتحكم فيه http://violinmasterclass.com/bowgrip...ctn=Definition
والواجب النهارده كتاب اللى انت حملتة هنعمل التمرين اللى فى صفحة 8 وبكده اكون خلصت ويارب تكونوا استفدتو وفى انتظار ردودكم ولا تغيبو على اللى عمل التمرين يقولى واللى مش فاهم حاجة فيه يقولى واشكركم للمتابعة
طبعا حاول تتعلم نوتة من احد المواقع لانى لو شرحت نوتة هنبعد عن الموضوع الاساسى وهو الكمان خد بالك من الدليل اللى فى اول السطر فى تمرين صفحة 8 عندك الفا والدو والصول مرفوعين يعنى انت فى سلم لا ماجير انت بالاصبع الاول على كل وتر هتعمل نغمة الفا على وتر المى والسى على وتر الا والمى على وتر الرى والا على وتر الصول بالتوفيق هناك تمرينين 2 وهو لتمرين الاصبع الاول والثانى مقطوعةيمكن سماعها من الملف الصوتى للكتاب
الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاسم:	8.jpg
المشاهدات:	230
الحجم:	15.9 كيلوبايت
المُعرف:	1259  
الملفات المرفقة
نوع الملف: zip 2.zip (18.0 كيلوبايت, 128 مشاهدات)
رد باقتباس
قديم 05-23-2010, 10:43 PM
belkheir
Junior Member

تاريخ الانضمام: Apr 2010
محل السكن: algeria
اسف على التدخل و لكن اريد المساعدة يمكنك ان كسب الاذن الموسيقية الشرقية من استماعك للفن الاصيل القديم مث ام كلثوم و غيرها
رد باقتباس
قديم 05-24-2010, 04:49 PM
albablawy
Junior Member

اقتباس:
أرسل أصلا بواسطة belkheir مشاهدة المشاركات
اسف على التدخل و لكن اريد المساعدة يمكنك ان كسب الاذن الموسيقية الشرقية من استماعك للفن الاصيل القديم مث ام كلثوم و غيرها
اكيد سمع للموسيقى القديمة واحساسك للمقامات الشرقية بيفيد لكن الاذن الموسيقية هى التى تستطيع التمييز بين النغمات ودى موهبة بيتولد الانسان بيها وهى دى اللى بتواهلك للعزف على اى الة
رد باقتباس
قديم 05-30-2010, 11:48 PM
nblchar
Junior Member

تاريخ الانضمام: Dec 2007
محل السكن: سوريا
اشكرك على اهتمامك بالكمان الا انني ارجو ان لا تضع الروابط للتحميل في موقع الرابدشير لا نه لا يعمل معنا وشكرا
NABIL
رد باقتباس
قديم 05-31-2010, 10:09 AM
albablawy
Junior Member

اقتباس:
أرسل أصلا بواسطة nblchar مشاهدة المشاركات
اشكرك على اهتمامك بالكمان الا انني ارجو ان لا تضع الروابط للتحميل في موقع الرابدشير لا نه لا يعمل معنا وشكرا
NABIL
لو محتاج للكتب ضرورى ابعتهملك على البريد اللكترونى هذا بريدى
hussien69@hotmail.com
واشكرك على المرور
رد باقتباس
رد

مواضيع مشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى ردود آخر مشاركة
و ما كنت تعلم Andaleen هديل الروح 4 12-28-2008 08:53 PM
هل تعلم ... من نوع خاص !!! احمد حمود مقهى نغم 4 06-24-2008 09:56 PM
بدون عزاء matar معصرة النبيذ 16 05-31-2008 03:39 AM
بدون كلام أديب معصرة النبيذ 2 02-12-2007 11:51 PM

جميع تواقيت المنتدى بتوقيت جرينتش +4. الوقت الآن 02:48 PM.