منتدى نغم
نغم بودكاست - بث تجريبي


العودة   منتدى نغم > القسم الموسيقي > الموسيقى الشرقية

الزجل والشعر المحكي وطريقة كتابتهنعم ..عرب ..ونخجل - دي السكة طويلة بشكلالسيمفونية وحركاتها، بعض التفاصيل
ثورة الغضب في مصر - رواية ذاتية وتحليلربيع الشعوب العربية: متضامنون مع ثورات أهلناثورة البحرين .. ثورة الغضب المظلومة
استشهاد الإمبراطور 


أنساك .. يا سلام / بصوت بليغ حمدي
رد
 
أدوات الموضوع
  #1  
قديم 06-23-2008, 09:18 PM
عودة / ليا
امرأة من ثلج ونار
 
تاريخ الانضمام: Aug 2006
محل السكن: باريس
أنساك .. يا سلام / بصوت بليغ حمدي

في بعض الأحيان
نتوسّل الذاكرة أن تنسى
لكتها رغم توسّلاتنا
ترفض النسيان

النسيان ليس نعمة كما يقولون
بل أراه جريمة بحقّ الذكريات
فكلّ الذكريات فيها شيء من الجمال
مهما كانت قساوة انتشالها من واقع أليم

أغنية أنساك
من أجمل ما يعبّر عن حالات الحب الحقيقي
كلماتها
لحنها
أداؤها
أسلوبها في الإصرار
على أنّ الحب يبقى وحده
معجزة الحياة

إليكم هذه الفاتنة بصوت ملحّنها بليغ حمدي
عزف على العود يفوق الشعور
و أداءٌ - برأيي - أجمل و أعمق من أداء أم كلثوم

أسمعُها
و أتلو صلاة الحب بين يديه
فتصلّي معي كائنات
لا يسمعها سواه

أنساك .. يا سلام / بصوت بليغ حمدي

كلمات مأمون الشناوي
ألحان بليغ حمدي

أنساك.. ده كلام
أنساك.. يا سلام
أهو دي اللي مش ممكن أبداً

و لا أفكر فيه أبداً
ده مستحيل

قلبي يميل
و يحب يوم غيرك
أبداً
أبداً
أهو ده اللي مش ممكن أبداً


و لا ليلة و لا يوم أنا دقت النوم أيام بعدك
كان قلبك فين
و حنانك فين
كان فين قلبك .. كان فين قلبك
أنا أنسى جفاك و عذابي معاك

ما انساش حبك
أنساك ده كلام
أنساك يا سلام
و أحب تاني ليه

و أعمل في حبك إيه
ده مستحيل

قلبي يميل
و يحب يوم غيرك
أبداً
أبداً
أهو ده اللي مش ممكن أبداً


ذكريات حبي و حبك ماانساهاش
هي أيامي اللي قلبي فيها عاش
فيها أحلامي قلتها و حققتها لي
فيها أحلامي لسه أنا ما قلتهاش

اللي فات من عمري
كان لك من زمان
و اللي باقي منه جاي لك له أوان

و أحب تاني ليه
و أعمل في حبك إيه
ده مستحيل

قلبي يميل
و يحب يوم غيرك
أبداً
أبداً
أهو ده اللي مش ممكن أبداً

كان لك معايا
أجمل حكاية
في العمر كله
سنين بحالها
ما فات جمالها
على حب قبله
سنين و مرت
زي الثواني
في حبك انتَ
و ان كنت أقدر
أحب تانى
أحبك انتَ
كل العواطف الحلوة بينا
كانت معانا حتى في خصامنا
و إزاي تقول أنساك .. و أتحول
و أنا حبي لك
أكثر من الأوّل

و أحب تاني ليه
و أعمل في حبك إيه
ده مستحيل
قلبي يميل
و يحب يوم غيرك
أبداً
أبداً
أهو ده اللي مش ممكن
أبداً

رد باقتباس
  #2  
قديم 06-23-2008, 10:38 PM
ثناء حيدر
همسُ القوافي
 
تاريخ الانضمام: Sep 2006
محل السكن: أوروبا
اقتباس:
أرسل أصلا بواسطة عودة / ليا مشاهدة المشاركات
في بعض الأحيان
نتوسّل الذاكرة أن تنسى
لكتها رغم توسّلاتنا
ترفض النسيان

النسيان ليس نعمة كما يقولون
بل أراه جريمة بحقّ الذكريات
فكلّ الذكريات فيها شيء من الجمال
مهما كانت قساوة انتشالها من واقع أليم

أغنية أنساك
من أجمل ما يعبّر عن حالات الحب الحقيقي
كلماتها
لحنها
أداؤها
أسلوبها في الإصرار
على أنّ الحب يبقى وحده
معجزة الحياة

إليكم هذه الفاتنة بصوت ملحّنها بليغ حمدي
عزف على العود يفوق الشعور
و أداءٌ - برأيي - أجمل و أعمق من أداء أم كلثوم

أسمعُها
و أتلو صلاة الحب بين يديه
فتصلّي معي كائنات
لا يسمعها سواه

أنساك .. يا سلام / بصوت بليغ حمدي

كلمات مأمون الشناوي
ألحان بليغ حمدي

أنساك.. ده كلام
أنساك.. يا سلام
أهو دي اللي مش ممكن أبداً

و لا أفكر فيه أبداً
ده مستحيل

قلبي يميل
و يحب يوم غيرك
أبداً
أبداً
أهو ده اللي مش ممكن أبداً


و لا ليلة و لا يوم أنا دقت النوم أيام بعدك
كان قلبك فين
و حنانك فين
كان فين قلبك .. كان فين قلبك
أنا أنسى جفاك و عذابي معاك

ما انساش حبك
أنساك ده كلام
أنساك يا سلام
و أحب تاني ليه

و أعمل في حبك إيه
ده مستحيل

قلبي يميل
و يحب يوم غيرك
أبداً
أبداً
أهو ده اللي مش ممكن أبداً


ذكريات حبي و حبك ماانساهاش
هي أيامي اللي قلبي فيها عاش
فيها أحلامي قلتها و حققتها لي
فيها أحلامي لسه أنا ما قلتهاش

اللي فات من عمري
كان لك من زمان
و اللي باقي منه جاي لك له أوان

و أحب تاني ليه
و أعمل في حبك إيه
ده مستحيل

قلبي يميل
و يحب يوم غيرك
أبداً
أبداً
أهو ده اللي مش ممكن أبداً

كان لك معايا
أجمل حكاية
في العمر كله
سنين بحالها
ما فات جمالها
على حب قبله
سنين و مرت
زي الثواني
في حبك انتَ
و ان كنت أقدر
أحب تانى
أحبك انتَ
كل العواطف الحلوة بينا
كانت معانا حتى في خصامنا
و إزاي تقول أنساك .. و أتحول
و أنا حبي لك
أكثر من الأوّل

و أحب تاني ليه
و أعمل في حبك إيه
ده مستحيل
قلبي يميل
و يحب يوم غيرك
أبداً
أبداً
أهو ده اللي مش ممكن
أبداً

سأقتبس هذا السحر ثانية وكاملاً يا فاتنة

المقدمة لوحة عشق
والأغنية غيمة ماطرة
وشهرزاد الساحرة

والله أنت مجرمة جمال
وضعت يدك على الجرح
يعني ضروري في هذا المساء؟؟؟


أتشوق لسماعها بصوتك يا غالية يوم زيارتنا لك
لنسهر على أنغام العود وصوتك الساحر

سلمت ذائقتك
رقي وإبداع وشجن وحنين وعتاب و... و....

رائعة وكفى

ثناء
رد باقتباس
  #3  
قديم 06-27-2008, 11:11 PM
يحيى
Atheism
 
تاريخ الانضمام: Nov 2006
محل السكن: Aden
هذا التسجيل هدية للمجرمة عودة وللجميع

بليغ يغني جزء من الأغنية ثم يصاحب الفنانة لطيفة التونسية
على العود وهي تغني بسلطنة .. من جلسة خاصة

http://www.4shared.com/file/52948179...___online.html

وهنا تسجيل الأغنية في مسرح سينما الأندلس بالكويت في الثمانينيات
تصاحبة الفرقة الماسية .. إسمعوا صولوهات الكمان للمبدع سعد محمد حسن
وسلطنة بليغ .

http://www.4shared.com/file/52887364/9c00b1eb/___.html

هذه نسخة أخرى لنفس التسجيل الذي وضعته عودة في موضوعها الرائع

http://www.4shared.com/file/52948253...___online.html


تسلمي يا عودة
رد باقتباس
رد

أدوات الموضوع

 

مواضيع مشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى ردود آخر مشاركة
ألفُ سلام د. طاهر معصرة النبيذ 4 07-13-2009 12:48 AM
ألف عُذرِ يا سلام! جورج جريس فرح معصرة النبيذ 9 11-13-2008 02:49 PM
أغاني بصوت لينا شماميان احمد حمود الموسيقى الشرقية 4 01-02-2008 12:36 PM
أعلام بليغ حمدي عامر خيربك الموسيقى الشرقية 0 09-13-2006 11:10 PM


جميع تواقيت المنتدى بتوقيت جرينتش +4. الوقت الآن 11:14 AM.



Powered by vBulletin (Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.)
SEO powered by Syrian Medical Society
جميع الرّؤى والأفكار المنشورة في نغم تُعبّر عن رُؤى كتّابها فحسب، ولا تعبّر بالضّرورة عن وجهة نظر منتدى نغم وإدارته.
علماً أنّ نغم وإدارته يؤمنان بحريّة الإعتقاد والتّعبير، ويعملان ما بوسعهما من أجل تكريسهما.
منتدى نغم محجوب في: السعودية
مواقع صديقة:
خالد ترمانيني - Muslim folks